Vandaag vallen we met de deur in huis en zetten we meteen de videorecorder op Play. We zien de ‘hooker scene’ uit Stanley Kubrick’s ‘Full Metal Jacket’ uit 1987. Maak je geen illusies over de zogenaamde authentieke Vietnamese sfeer in deze film, want Kubrick had vliegangst, de hele film is opgenomen in Engeland!
Er is van alles mis aan deze scene natuurlijk. Maar ik stel bij deze voor: we maken ons niet druk om dit krukkig geacteerde, ja GTST-achtige gestuntel. Ook storen we ons niet aan het gewetenloos neerzetten van het zeer stereotype beeld van Aziaten, zoals Kubrick hier zo zonder dralen doet. Ook zwijgen we voor het gemak even over de zeer discutabele rol van Amerika in deze smerige oorlog en het corrumperende effect ervan op zeden en moraal van de lokale bevolking (hoewel het juist Kubrick’s intentie was om dat aan de kaak te stellen, zo schijnt het).
Wel staan we even stil bij actrice Papillon Soo Soo die in totaal slechts in drie films (in de periode 1985-1991) te zien is geweest, namelijk A View to a Kill, Full Metal Jacket en het mij verder onbekende Split Second. Door haar Aziatische uiterlijk (kind van Frans-Chinese ouders) kreeg ze, ondanks haar prachtige naam, alleen dit soort oosterse vamp/hoer-rollen aangeboden. Tja, want zoals bekend zit de filmwereld erg kleingeestig in elkaar, als je spleetvormige ogen hebt dan kun je het verder wel shaken in Hollywood. Fact!
Echter, de paar tekstjes die Soo Soo in Full Metal Jacket uitspreekt bleken vér strekkende popgevolgen te hebben. In Miami, Florida gingen namelijk een paar hiphopschurken genaamd 2 Live Crew (onder aanvoering van opperschurk Luke Skywalker) er vrolijk mee aan de haal. Ze sampleden en pitchten haar ‘Me so horny’ en ‘Me love you long time.’ In 1990 haalden ze er een vette nummer 1 mee, ook in ons landje.
Niet veel later kwam aan de westkust van datzelfde grote rijk ene Sir Mix-A–Lot op hetzelfde idee. Ook hij samplet (heel eventjes) ‘Me So Horny’ uit de film. Zijn ‘Baby Got’s Back’ is één grote ode aan het voluptueuze negerinnenlichaam, met name aan de achterste 50% daarvan. Maar met dat verschil dat meneer Sir Mix-A-Lot’s liedje minder lomp, ja en zelfs regelrecht feministisch van aard is. Hij zet zich af tegen het ideale schoonheidsbeeld voor vrouwen zoals dat gedicteerd wordt door smerige blaadjes als Playboy (‘I ain’t talkin’ bout Playboy / ‘cause silicone parts are made for toys’ ) en Cosmopolitan (‘So Cosmo says you’re fat / well I ain’t down with that! ). Nee, Sir Mix-A-Lot is een oprechte liefhebber van puur natuur! (‘I want ‘em real thick and juicy’) en daarmee verdient hij onze sympathie.
De hits van 2 Live Crew en Sir Mix-A-Lot bleken tot de allerbest verkochte singles van de vroege jaren 90 te behoren, dus moeten we de socio-economische impact ervan, alsmede de invloed ervan op het algemene mensbeeld van jongelui uit die tijd vooral niet onderschatten!
2 Live Crew uitvouwposter, uit het puberblaadje HipHop Connection, 1991
Eind 2014 ging nieuwe ster aan het firmament Nicki Minaj op haar beurt aan de haal met een sample uit ‘Baby’s Got Back.’ In haar tophit ‘Anaconda’ samplet ze Mix-A-Lot’s briljant rijmende regel: ‘My anaconda don’t want none / unless you’ve got buns, hon’. De fraaie natuurbeelden uit haar clip voegen veel toe en vervullen menig mannenziel met louter poëtische verlangens…
Even voor de goede orde en om nog even in de wilde wereld der natuur te blijven: in de biologie is een ‘anaconda’ een donkerkleurige reuzenslang, die zich vooral in het Zuid-Amerikaanse regenwoud ophoudt en tot wel tot 10 meter lang kan worden. Maar zoek je hetzelfde woord op in de Urban Dictionary dan is “big, black penis’ de enige correcte vertaling.
De anaconda: ieder familielid heeft recht op zijn/haar eigen huisdier
0
Ah, rapklassiekers! Dank. A propos anaconda: het is dus niet voor niets dat Ice Cube een belangrijk karakter speelt in een kwaliteitsfilm met diezelfde naam (en die dus eigenlijk helemaal niet over die slang ging die af en toe in beeld was).