Kettingzaag collega Koenraad besprak hier een tijdje terug het meest aansprekende nummer van die krankzinnig klassieke Clash-dubbel-LP London Calling. Ging het toen om ‘Guns of Brixton,’ ik wil vandaag graag de tekst van een ander nummer van die plaat, ‘The Right Profile’ eens aansnijden. Geef jij het mes even aan?
Zoals je hoort speelt de heer Montgomery Clift een hoofdrol in dit nummer. Hij was een in zijn tijd beroemd en geliefd ‘method actor,’ tijdgenoot van James Dean, Marlon Brando en nog een stel van die lui. De vrouwtjes waren in die tijd (‘de jaren 50 van de vorige eeuw,’ hoor je te zeggen) zeer gecharmeerd van ‘Monty’ wat ongetwijfeld nauw samenhing met zijn ‘extreme good looks.’ Hij speelde in tal van films en daarmee sla ik meteen een mooi bruggetje naar de eerste vier regels van het liedje, die -afgaand op het tekstvel- op het eerste gezicht vooral onsamenhangend gebrabbel lijken:
Say, where did I see this guy?
in red river
or a place in the sun?
maybe the misfits
or from here to eternity?
Maar bij nadere beschouwing blijkt dit gewoon een rijtje titels van films waarin hij ooit speelde, dus eigenlijk:
Say, where did I see this guy?
in ‘Red River’
or ‘A Place in the Sun’ ?
maybe ‘The Misfits’
Or ‘From Here to Eternity’?
Monty en Elizabeth Taylor in ‘A Place in the Sun,’ 1951
Het grote scharniermoment in het leven van Montgomery Clift kwam op 12 mei 1956 toen hij een feestje in de mistige heuvels van Beverly Hills verliet. Een paar minuten later zou hij met zijn auto van de weg af geraken & tegen een telefoonpaal knallen. De fuif was bij zijn goede vriendin Elizabeth Taylor thuis, zij was dan ook als een van de eersten bij het ongeluk aanwezig. Ze wist zich in het autowrak te wurmen en bij Monty te komen. Hij kon haar nog net duidelijk maken dat hij bijna geen adem meer kon halen. Door de botsing waren namelijk een paar van zijn voortanden afgebroken en achterin zijn keel geraakt. La Taylor deed wat ze moest doen, ze wist ze er met haar vingers uit te vissen. Die actie redde waarschijnlijk zijn leven want een ambulance kwam pas een uurtje later aansnorren.
Nou waren net in die tijd de opnames van de rolprent Raintree County gaande. Men had al twee maanden gedraaid aan dit prijzige (en uiteindelijk geflopte) Burgeroorlog-drama, met Monty en Elizabeth Taylor in de hoofdrol. Vanwege de car-crash werd het draaien noodgedwongen twee maanden opgeschort terwijl men in het ziekenhuis hard werkte om Monty weer op te lappen. Met name zijn mooie gezicht was flink beschadigd. De film kon vervolgens met de nodige kunstgrepen worden afgemaakt. Bij de post-ongeluk opnames kregen cameramannen de opdracht om Monty alleen van één bepaalde kant te filmen, de goede kant zogezegd, oftewel The Right Profile.
I see a car smashed at night
Cut the applause and dim the light
Monty’s face is broken on a wheel
Is he alive? Can he still feel?
Het ongeluk bleek van grote invloed op het verdere leven van Monty, want ook met zijn carrière ging het vanaf dat moment downhill. Met zijn homoseksualiteit had hij altijd al geworsteld en hij was zelfs al eens gearresteerd geweest in New York. Dat was toen hij in uitgaansstraatje 42nd Street een jongensprosti probeerde op te pikken. Dat feit werd weliswaar zorgvuldig door Hollywood buiten de media gehouden, maar de industrie wist genoeg, bepaald niet bevorderlijk voor zijn loopbaan.
New York, New York, New York, 42nd Street
Hustlers rustle and pimps pimp the beat
Monty Clift is recognized at dawn
He ain’t got no shoes and his clothes are torn
Daar kwamen nu dus ook veel lichamelijke pijn en verlammingsverschijnselen in zijn gezicht bij. Hij begon in die tijd naar de fles te grijpen en ook pilletjes vond-ie wel lekker. Ondanks het feit dat hem nog een paar aardige rollen gegund werden (The Misfits met name, uit 1961 met Marilyn Monroe) was de levenslust goeddeels uit hem weggevloeid. Elizabeth Taylor zag het met lede ogen aan en noemde het ‘the longest suicide in Hollywood history.’ In 1966 stierf een grotendeels vergeten Montgomery Clift in zijn appartement in New York City. Een hartaanval was de officiële doodsoorzaak maar was waarschijnlijk tengevolge van d&d (voor meer theatraal effect doet Joe Strummer achterin het nummer nog even een dronken junkie na). Alleen zijn persoonlijk assistent was ter plekke maar die kon niets meer uitrichten.
He said go out and get me my old movie stills
Go out and get me another roll of pills
There I go again shaking, but I ain’t got the chills
Relevant detail 1: Joe Strummer kreeg tijdens de opnames van London Calling van producer Guy Stevens een biografie over Monty te leen. Dus vandaar dat hij zo goed ‘in het onderwerp zat.’
Minder relevant detail 2: ook REM nam een nummer op met Monty als onderwerp: ‘Monty Got a Raw Deal.’ Staat op ‘Automatic for the People.’
0