Gister aan de toog van Utrechts beste brouwerij kwam hij weer even ter sprake: Peter Slaghuis, de Nederlandse housepionier die niet genoeg eer kan krijgen. De vraag die wij ons stelden was of we hier ooit al eens aandacht aan hem hadden besteed. Een korte zoektocht leidt tot de conclusie dat die aandacht beperkt bleef tot wat vage opmerkingen in de reacties onder een stukkie ergens in een grijs verleden. Dat kan beter.
Wereldhit
Het verhaal van Peter Slaghuis, die we allemaal veel beter kennen als Hithouse eindigt tragisch. Daar staat tegenover dat zijn invloed op de dansmuziek zo groot is dat hij nooit vergeten gaat worden.
Peter is Rijswijker van geboorte en werd in zijn tienerjaren bevangen door het dj-virus. In de jaren tachtig vindt hij daarvoor een uitlaatklep. Tros-dj Ferry Maat gaf beginnende club-dj’s een kans in de rubriek “De bond van doorstarters” in zijn wekelijkse Soulshow. Peter maakte daar menig mixtapeje voor en bleek een neusje te hebben voor het elegant aan elkaar plakken van dansnummers. Hij ging dus al snel plaatjes draaien in clubs. Daarin was hij ongekend vernieuwend. Rond 1986 was Peter een van de eerste Nederlandse dj’s die houseplaten uit Detroit begon te draaien. Dat viel destijds nog niet zo erg goed in de Bluetiek-In te Rotterdam. Maar toen het kwartje eenmaal viel was het hek van de dam en was Peter de inspirator van menig dj, waaronder Rotterdams eigen Paultje Elstak.
De Acid Remix
Hevig geinfecteerd door het housevirus ging Peter op zijn zolderkamertje zelf plaatjes maken onder de naam Hithouse (juist: een letterlijke vertaling van zijn achternaam, een duidelijke gevalletje nomen est omen). Er volgden twee wereldhits en een hele zwik remixen van nummers van andere artiesten.
De basis, Kelly uit New Jersey
De eerste van die wereldhits was het nummer Jack To The Sound Of The Underground uit 1988. De singleversie sloot met als zijn samples aan bij nummers als Pump Up The Volume van M/A/R/R/S (1987) of Coldcut’s Doctorin’ The House (1988) en kwam hoog in de toppen 40 over de hele wereld. Maar het was de “Acid”-remix op de maxisingle die een belangrijke inspiratie bleek te zijn voor The Prodigy. Die remix is in feite de blauwdruk van hun No Good (Start The Dance) uit 1994. Dat nummer klinkt niet alleen als de remix, maar je hoort ook nog eens precies dezelfde sample van Kelly Charles You’re No Good For Me als op Jack. Dat zou nog gewoon toeval kunnen zijn, maar op Voodoo People uit hetzelfde jaar samplet The Prodigy ook nog eens de bliebjes die rond minuut drie van diezelfde Acid-remix klinken. Het riffje van Very Ape van Nirvana, een dwarsfluitsample en een wat drum-and-bassbeats doen de rest. Maar wederom een duidelijk eerbetoon aan Peter Slaghuis uit Rijswijk, dus.
Peter Bedankt!
Peter zelf heeft het succes in de jaren 90 helaas niet mogen meemaken. In 1991 kwam hij om het leven toen zijn auto uit de bocht vloog na een optreden in Amsterdam. Triest natuurlijk.
De nalatenschap van Peter is groot. Van het geld van zijn hits bouwde hij een studio en als labelbaas van zijn Hithouselabel ontdekte hij Ferry Corsten, Paul Elstak en Jochem Paap (a.k.a. Speedy J). Dat onderstreept nog maar eens dat is Peter de muzikale vader is van Hele Grote Meneren in de dansmuziek en een onmisbare schakel in het internationale succes van de nederdance. Ere wie ere toekomt.
2
Schandalig dat we Peter kennelijk al die tijd genegeerd hebben!
Laat dit dan een goedmakertje zijn. Rest mij nog twee aanvullingen:
– behalve dat het nummer een stel goed gekozen samples heeft, leunt het ‘basloopje’ van ‘Jack’ ook objectief gezien voor een goed deel op Farley Jackmaster Funk’s “Love Can’t Turn Around” , een grote hit in NL eind 1986
– dit is dus de tweede voorbeeld van The Prodigy die hun inspiratie halen uit de Nederpop (naast de Love Buzz-sample in hun nummer “Phoenix’ , dat ook nog eens – als we de Eindhovenaren mogen geloven- als eerste gesampled werd door 24K in ‘We Have No Enemies’ en als idee gepikt werd door Liam & Co.
Dat basloopje van Farley is op zijn beurt weer gejat van Isaac Hayes (FF naar 2:28)
http://www.youtube.com/watch?v=kl4wCFPQ3Y0
Zo zie je maar weer dat die hele house gewoon een moderne versie van disco is.
Mooi eerbetoon, bramster! Dank,
Mooi is ook het (lekker ouderwets aandoend) gastenboek, dat ik met liefde om de zoveel maanden bezoek om een bloemetje te leggen http://is.gd/JkTB68