We blijven nog even in antieke punksferen rondhangen, en vandaag gaan we nou eens analytisch te werk door de single ‘Ain ’t bin to no music school’ van The Nosebleeds uit 1977 op de snijtafel te leggen. Deze single is, afgezien van de muziek, vanwege drie sleutelfiguren verdomd interessant: Morrissey, Martin Hannett en Vini Reilly.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=8Jb-RzpubkQ]
1) Eerst de muziek dan: the Nosebleeds, een band uit de buurt van Manchester, met een (hun enige) plaat die destijds weinig stof deed opwaaien. Het is een beetje wat je kan/kon verwachten van een punknummer, niet meer en niet minder, hoewel het gitaarspel van Vini Reilly best wel a-typisch is voor zijn tijd. Op zijn aller-, àllerbest is het nog “de Roll Over Beethoven van de punkgeneratie,” zoals een blaadje toen schreef.
2) De plaat is uitgebracht op Rabid Records, destijds een hot label waar ook andere hot acts uit Manchester op verschenen: Slaughter and the Dogs, John Cooper Clarke, Jilted John. Dat label was mede opgezet door Martin Zero, zoals Martin Hannett zichzelf toen nog noemde. Ook de singles van genoemde bands produceerde hij. Hij had een paar maanden ervoor al in ėėn keer naam gemaakt, door de productie van de zwaar legendarische Spiral Scratch e.p. van the Buzzcocks. (Voor de full story hieromtrent, zie het april-nummer van Uncut). The rest is history (Joy Division/Factory Records/Hacienda).
3) Vini Reilly, een local legend, speelde gitaar bij The Nosebleeds. Kort daarop speelde hij in Durruti Column, de eerste band ooit die iets uitbracht op Factory Records. Later speelde hij met o.a. Anne Clark, en ook op Viva Hate van Morrisey. Kettingzaag Frank onthulde laatst dat hij vroeger veel danste op Anne Clark. Persoonlijk herinner ik me Anne Clark alleen maar van de gay-grachtenkelderdisco de Roze Wolk in Utrecht. Zodra de dj Anne Clark opzette stroomde de dansvloer vol met toute lesbisch Utrecht, ja je waande je warempel in donker Afrika met al dat okselhaar! Kettingzaag Frank hiermee confronterende, reageerde hij kordaat & zelfbewust als altijd: “lesbo’s EN IK dansten daarop!”
4) Sinterklaas, wie kent hem niet? Hetzelfde geldt voor Morrissey.
Hij doet helaas niet mee op ‘Ain’t bin to no music school’, maar een paar maanden nadat het plaatje uitkwam, zong hij wel mee, en wel bij twee optredens. Daar zijn helaas geen opnames van maar wel een recensie uit de NME. Paul Morley schreef “The Nosebleeds re-surface boasting A Front Man With Charisma, always an advantage. Lead singer is now minor local legend Steve Morrisson, who, in his own way, is at least aware that rock’n’roll is about magic, and inspiration.” Dat zal hem goed gedaan hebben! Maar vandaagdedag moet Morrissey natuurlijk weer de excentriekeling uithangen en ontkent hij doodleuk ooit in the Nosebleeds gezeten te hebben. Wel heeft hij toen wat samengespeeld met figuren uit die scene, zegt hij. Nou ja, wat een gelul zeg… Voor straf plaatsen we hieronder een foto van Morrissey omstreeks 1977. Vergis je niet, dit is geen flauwe poging om Dennie Christian naar de kroon te steken, neen het is een serieuze gooi tot het zijn van een lookalike van David Johansen van The New York Dolls!! Maar ja, M. was dan ook voorzitter van de fanklup…. Ook hieronder een unieke, van de TV gefilmde vintage opname van The Nosebleeds, local Manchester TV, met in beeld ook Tony Wilson, je weet wel…
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=iGsU2s7Yj1w]
Hoe vergaat het hen nu?
Dood: Martin Hannett, Tony Wilson (Wilson werd begraven in een doodskist met catalogusnummer FAC 501)
Beroerte gekregen in 2011: Vincent “Vini” Reilly
Springlevend: Morrissey
Met dank aan Kettingzaag Frank voor de aanvullende info.
0
Mooi informatief stukkie.
Ik dans btw op veel dingen: Anne Clark, Vini Reilly, JD en Moz. Op The Nosebleeds zal dat wat lastiger worden.
Deze foto van Morrissey is waarschijnlijk net genomen nadat ie ‘precious things’ in de regen had besproken. En dat ie vervolg liever droge omstandigheden opzoekt. Daarom ook het “but the rain that flattens my hair, these are the things that kill me” uit The Queen is Dead.
O ja, Schoeisnaar. Wat deed je in de Roze Wolk? Of had je eigenlijk in de Zwarte Zee moeten zijn?
Tja, ik fietste meestal vanuit het Groene hart, langs de Rode Doos, over de Gele Brug (soms eerst nog even langs de rooie brug) idd naar de Zwarte Zee. Het alternatief was de Roze Wolk, om daar later in de nacht weer zo blauw als een tientje uit te komen…
Die feauteau van Morrissey doet een beetje denken aan vroege feauteaux van Geert Wilders in Israel. Ik zie een verband.
Dank voor dit informatieve stuk! Alleen dat stukje over okselhaar, Frank en Anne Clark hoop ik snel uit mijn geheugen te wissen i.v.m. eventuele nachtmerries.
Mooi stukje. Manchester blijft boeien. Zou iemand al eens een zo’n schema hebben gemaakt van wie met wie heeft gespeeld? Na zijn scheiding met Johnny heeft zijne mozheid Vini op zijn eerste soloplaatje laten spelen. Ben benieuwd of er ook opnamen met Moz met Vini als Nosebleeds, of was hij er alleen een tijdje live bij? In Deborah Curtis bio van Ian Curtis komt Morrissey ook nog even voorbij. Vooral als rare snuiter. Maar daar kijken we niet van op. Op de feuteu lijkt hij vooral erg op de jonge Bono, die trouwens ook zijn eerste plaatje met Martin Hannett opnam.
Dus Curtis en Morrisey hebben elkaar persoonlijk gekend Bramster? (en dan vraag ik me meteen af deze twee snuiters Mark E Smith ook persoonlijk gekend hebben)
ps: het verhaal van the nosebleeds is ook eigenlijk: hoe een provinciestad (UK pop tot dan toe totaal gedomineerd door Londen) zich vanuit de punkperiode opwerkt tot global music hub.
Nou, kennen… Meer iets van tegenkomen in de lokale sien. Ik zou het boek er eens op na moeten slaan.
A propos dominantie: daarin kan ik niet helemaal meegaan. Manchester is weliswaar veel kleiner dan Londen, maar ook al voor eind jaren 70 muzikaal niet onbeduidend. Er was veel kruisbestuiving met Liverpool (kilometertje of 40 verderop). Wie daar vandaan kwamen weten we natuurlijk wel. Uit Manchester kwamen onder andere The Hollies (met Graham Nash), The Bee Gees en 10CC. Die laatste band is trouwens belangrijk geweest in de muzikale stroomversnelling van de stad. De band investeerde een deel van zijn miljoenen in een opnamestudio (Strawberry Studios), waar menige Manchesterklassieker is opgenomen.
In de Morrissey-bijbel staat niks over een persoonlijke ontmoeting tussen Mozz en Curtis. Wel was de Kate-basher lyrisch over Warsaw, die hij een grote toekomst toedichte (samen met The Fall).
Nog een opvallende verschijning bij The Nosebleeds was Billy Duffy, die later opdook bij The Cult.
Nu moet ik het toch eens gaan opzoeken. M&M hebben wel een mening over JD:
http://www.youtube.com/watch?v=ngIQEeHpWPE
Brilsmurf modus: BeeGees komen toch uit Australie? Zie voor Manchester in de sixties trounes de mooie site manchesterbeat.com
Groe smurf zegt: de Bee Gees zijn opgegroeid nabij Manchester, toen verhuisd naar Australie en later weergekeerd.
Lolsmurf zegt: En zo komt Van Halen dus eigenlijk ook gewoon uit Nijmegen!
Ja toch?
De BeeGees, zijn dat niet die lui met die smurfen-zang uit Saturday Night Fever?
Het gaat niet goed met Vini http://www.twitlonger.com/show/kilgkg
Doet me denken aan de oproep van het label van Jason Molina een paar jaar geleden: http://secretlycanadian.com/blog/2011/09/where-is-jason-molina/
Wel treurig. Dat vraagt eigenlijk om een benefietconcert ofzo. Daar draaien ze doorgaans hun hand niet voor om in Manchester. Met Jason gaat het trouwens beter.