Je moet wel blind aan drie ogen tegelijk zijn wil het je de afgelopen week niet opgevallen zijn: allerlei advertenties, mupi’s, abri’s en posters voor H&M, waarop LANA DEL REY als model te zien is. Je weet wel Lana del Rey, de onderkoelde en zwoele vamp die vorig jaar met Video Games zo’n mooie onderkoelde en zwoele hit scoorde. Vervolgens kwam haar album uit en prompt kondigde het kreng doodleuk aan dat ze definitief wilde kappen met het popmuzikantenbestaan. Reden: ze wilde zich meer focussen op het film- en modellenwerk. Maar nu, een half jaar later heeft ze zich kennelijk weer bedacht want haar nieuwe single Ride is net twee dagen uit. Wispelturig die vrouwen… Ook net verschenen is haar eerste commercial, ook voor H&M natuurlijk:
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=HLEA3bc-3p0]
Overduidelijk is dit filmpje gebaseerd op Blue Velvet van David Lynch, tjonge uit 1986 alweer. We missen alleen nog Dennis Hopper die met een zuurstofmasker op een gangkast uit komt rollen, onderwijl “Fuck! ….fuck!….fuck!…fuck!” snuivend, haha creepy! Overigens, voor wie het interesseert: het nummer Blue Velvet is van oorsprong een plaatje van Tony Bennett, uit 1951 alweer (smiley). Maar Bobby Vinton was degene die ermee vandoor ging en er een giga-hit mee scoorde, in 1964 alweer (smiley).
Ook veelvuldig te zien deze weken is een commercial voor Gilette met o.a. ANDRE 3000. Je weet wel, die ene supercoole dude van Outkast, de hiphop-act die destijds met Ms. Jackson een geweldige hit had. Om nog maar te zwijgen van Hey Ya!, in mijn beleving de laatste grote funk-hit in Nederland. Shake it, shake it, shake it like a Polaroid baby…
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=7cZH861tZhs]
Nu we toch bezig zijn, ik douw er ook nog een commercial doorheen van de hand van SOFIA COPPOLA, je weet wel, die volle nicht van Nicholas Cage. Zoals bekend kan deze regisseuse als geen ander sferen creëren door coole beelden te koppelen aan coole (altijd Britse) popklanken. Haar bijnaam in Hollywood is niet voor niets Sofia Koppelaar! Zo ook deze reclame, is van begin 2012, ook al voor H&M. Op het grote scherm zag het er prachtig uit in ieder geval. Oftewel ik zeg: kunst en commercie: een ideale combinatie!
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=v2ZW8h5CicQ]
Zo nu hou ik op, teveel aandacht alweer voor deze Zweedse multinational. Was het bovendien niet Kettingzaag Magazine die de Nederlandse jeugd hier onlangs nog smalend de ‘H&M-Jugend’ noemde? Dus welbeschouwd is het ongepast om uitgerekend hier zoveel aandacht aan dat bedrijf te besteden. Kappen nou!
Commercial break, part 1, zie hier
0
nixskx gezien. Ik had mijn bril vast niet op al die tijd dat Lana links en rechts van me zat te pronken.
Zag ‘m gisteren hangen. Lana lijkt me geen lachebekje. Foto’s deden me denken aan Grief van Erwin Olaf.