Even Apeldoorn bellen: Speedy J aan de lijn!

Gotsamme zeg, de afgelopen weken was die Even Apeldoorn Bellen-commercial werkelijk niet van het scherm te brànden. En wat gokken de makers weer op de gulle lach van een burgermannetjespubliek. Ik bedoel, een stel ongeloofwaardige brandweerhipsters die een leip feestje bouwen voor een jubilerende oudere collega, kom op hee… Nee, persoonlijk heb ik het sowieso niet zo op TV-reclames, tenzij er toffe muziek onder zit. En laat dat nou juist hier aan de hand zijn. Want zodra de DJ in het spotje het gabber/techno-crossover-muziekje opzet heb je mij te pakken hoor. In dit geval is het Speedy J die we horen met ‘Pullover.’

‘Pullover’ is al zowat 25 jaar oud en was de enige echte hit van Jochem Paap (want zo heet Speedy Jochem in het echt). Een paar jaar terug deed men voor het boek ‘Dutch Dance’ eens een rondje onder terzakekundige vaklui om er achter te komen wat men nou de allerbeste NL-dens-trek aller tijden vindt. En wat dacht je wat? ‘Pullover’ won glansrijk!

speedsss
Twee pullovers heb ik bij mij in de linnenkast liggen. Links de oorspronkelijke, rechts een Duitse 5-minuten-remix.

Je zou dus denken dat Jochem zich gelukkig prijst met zo’n kneiter van een hit achter zijn naam. Niets is echter minder waar want – en zoiets snap ik niet hè- om een of andere bizarre reden nam hij al snel na het uitkomen al afstand van dat nummer. Hij had angst in een hokje gestopt te worden en vreesde niet meer van het hardere techno-genre los te komen ofzo. Vandaar dat hij er geen logisch vervolg aan gaf en zich ging toeleggen op meer abstracte beats. Illustratief moge de titel van zijn laatste muzikale project heten: ‘Vaag’ (!) heet het, hoe treffend wil je het hebben?

Als je het mij vraagt is Jochem een typisch product van deze tijd. Verwend, teveel een welvaartskind, te individualistisch ingesteld om te beseffen dat hij Onze Lieve Heer op zijn blote knietjes mag danken voor de schaarse kansen die hij in zijn schoot geworpen kreeg. Nee, dan die zogenaamde ‘Intelligent Dance Music’ van hem waar hij thans liever in rondmoddert…Artistieke zelfmoord zou ik het niet willen noemen maar we mogen aannemen dat zijn hypotheek gewoon doorloopt, en dat de harde pingels van de reclameopbrengsten niet onwelkom zijn in huize Paap.

Maar wacht, het werkelijkheidsbesef lijkt nu toch langzaam maar zeker bij snelle Jochem binnen te dringen. Nadat de Centraal Beheer-commercial al even op TV te zien was geweest, een paar weken geleden, toen stuurde hij een slechts één woord tellende tweet de wereld in. “Kassa!” twitterde Jochem, wakker als hij is…. Goed zo. Verstandige jongen. Altijd al gezegd.

 

0

Comments

comments

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *