Houdt het dan nooit op? Nog meer Le Guess Who (deel 3)

Wat, houdt het dan nooit op? Nog meer LGW voorbeschouwingen?
Zeg Carice, nou even zonder te over-acteren, wat vind jij nou eigenlijk van al die aandacht hier voor Le Guess Who? Eerlijk zeggen hoor!

Okay dank je schat, weten we dat ook weer!

De Volkskrant van gisteren gezien? Hun zogenaamde coverage van LGW is behoorlijk klote. Alsof het om een aankondiging voor North Sea Jazz festival gaat ofzo, met dik twee pagina’s vol politiek correcte trompetmuziek van ene KAMASI WASHINGTON. Zo verantwoord, zo braaff, zo suffffff. Naar je doelgroep toeschrijven heet zoiets, alle afgekeurde welzijnswerksters van Nederland moeten weer eens zonodig gepleased worden….

Maar ook veel andere (pop)media lijken zich er met een Johannes van Leiden van af te maken. Inclusief de website van LGW zeg ik er één adem bij want die lui zijn kennelijk zo in hun nopjes met het handjevol buitenlandse bezoekers dat jaarlijks per ongeluk komt binnen struikelen dat ze gemakshalve onze moerstaal geheel opzij zetten en hun hele site volplempen met hoogdravend Engels, daarmee impliciet de boodschap afgevend dat alles onder HBO-nivo feitelijk niks te zoeken heeft bij LGW (zegt een vriendin van mij (voormalig oostblokster) vol afgrijzen: ‘er is geen volk dat zijn eigen identiteit zo makkelijk weggeeft als Nederlanders).

Dus eh..tja, dan nemen wij de verantwoordelijkheid maar op ons en gaan wij hier nog even door met wat drammerig en ondankbaar missionariswerk, alles gesteld in keurig en correct Nederlands:

Om mee te beginnen, een programmeur van dB’s wees mij op twee belangwekkende acts die over het hoofd gezien dreigen te worden. Het gaat om TOTAL CONTROL en LIGHTNING BOLT, twee tamelijk heftige bands die allebei lekker laat op zaterdagnacht in Tivoli Pandora spelen. Ze maken – net als (tip 11) Ringo Deathstrarr-  deel uit van het programma-onderdeel dat gepresenteerd wordt onder de noemer ‘Levitation,’ en dat betekent niets meer dan dat het allemaal een beetje ‘psychedelic rock’ bands betreft, whatever the fuck that may be.

TOTAL CONTROL is een woeste bende Melbourners, gevormd rondom twee kernleden uit twee andere illustere Aussie bands, namelijk EDDY CURRENT SUPPRESSION RING en UV RACE, deze bands maakten flink indruk de afgelopen jaren met behoorlijk intense concerten, ook in our little frog-country. De liefhebber weet nu al genoeg, maar speciaal voor de welzijnssector ga ik nog even door: Total Control = jachtige synth-punk straight outta the Australian jachtvelden, zeg maar. Samen met thee mighty THEE OH SEES maakten ze een paar jaar terug al een split-12 inch en toerden ze eendrachtig door de US of A (zaterdag – Pandora – 01.15 uur).  LIGHTNING BOLT is een Amerikaans duo dat rauwe, tribale, overstuurde, ja bijna apocalyptische waanzinsmuziek speelt vol met over-the-top percussie. Maar of dit aan zal slaan weet ik niet. In gedachten zie ik een vol Pandora alweer vermoeid leegstromen richting bar. Toch kan dit gedenkwaardig worden hoor hee, neem nou deze clip, mot je eens kijken: (zaterdag – Pandora – 02.30 )

Wist je overigens dat het aangekondigde optreden van BOB FORREST niet doorgaat? Ja de voormalige THELONIOUS MONSTER-frontman wou zo nodig zijn carrière nieuw leven inblazen maar in plaats daarvan blaast hij nu alles af. Mooie boel…. Mocht je nu in huilen uitbarsten,  in LHC draait nog (gratis) een troostrijke docu over hem (vrijdag – LHC – 16.00)

WAVVES. Eerlijk gezegd was deze band rondom frontmannetje Nathan Williams na hun uitstekende album ‘King of the Beach’ (2010) een beetje van mijn radar verdwenen. Dat was toen ze in een soort van hype terecht kwamen en bij Primavera Barcelona op een veels te groot podium stonden. De band van toen leunde op twee ex-leden uit de band van JAY REATARD, die toen net den piep was uitgegaan. Maar dat was toen en dit is nu. Nu, bij hernieuwde Spotify-kennismaking, begint er verdraaid meteen weer wat bloed te kruipen. Yep, Wavves moge dan al een paar albums en bandsamenstellingen verder zijn, het blijft gewoon een heule toffe band! (zaterdag – 24.00 – De Helling)

DAWN PENN dan, een Jamaicaanse rocksteady-dame-op-leeftijd die ooit in de 60s een smash-hit scoorde met ‘No, No, No (you don’t love me anymore).’ Al snel zou ze voor maar liefst 17 jaar uit de muziek-scene verdwijnen om er pas in de 90s weer terug te keren. Met leuke remixen en met gerse dj’s lukt zo’n mond-op-mondbeademing altijd wel, maar of het anno nu iets relevants oplevert? Twijfels… (zaterdag 20.45 —  RASA)

In dezelfde categorie ‘hopeloos verouderd maar misschien toch nog wel okay’ bevindt zich de Brit Arthur Brown, die de 70 toch al ruim gepasseerd moet zijn. Dik 45 jaar geleden (!), in 1968, scoorde hij zijn enige Nederlandse hit “Fire’ als THE CRAZY WORLD OF ARTHUR BROWN. Het nummer zullen latere generaties vooral gesampled van THE PRODIGY kennen. Toch hè, ‘Fire’ moeten we  niet onderschatten, de waanzin en het surrealisme regeerden er, het nummer was behalve macaber en theatraal ook baanbrekend. Maar of er nu nog iets van die magie over is? Nog meer twijfels…(vrijdag – 22 uur – De Helling).

Een paar jaar geleden speelde  SHABAZZ PALACES al tijdens LGW in De Helling. Internationaal hadden ze toen al fijne kritieken geoogst met hun creatieve manier van hiphop door de hakselaar halen. Ze stonden in De Helling echter veels te bleu op het podium, waardoor het publiek het op een ongegeneerd ouwehoeren zette. Geheid dat ze daar een knauw van overgehouden hebben, maar in het beste geval leidt zoiets – vraag maar aan Danny Blind-  tot meer stage-presence en volwassenheid. Deze hiphop-act zit bij Sub Pop! Overigens, frontman Ishmael Butler kennen we nog van DIGABLE PLANETS die zowat 25 jaar geleden (!) een koele ondergrondse hit hadden met ‘Rebirth of Slick (cool like dat).’

The POPGROUP. Voor hen zal het een thuiskomen zijn want toen het Muziekcentrum Vredenburg nog maar net open was, we schrijven het jaar 1979, toen deed The Popgroup daar een zeer memorabel optreden. In de Kleine Zaal was dat, nu gesneuveld in het huidige gebouwencomplex. Flitsende en dwarse funky jazzy post-punk was het van een stel lefgozers die strak stonden van de dope en de goede ideeën. Al snel knalde de band uiteen maar de vele lof achteraf heeft de lads weer bijeen gedreven. Ook hun plaatwerk staat weer volop in de belangstelling. Maar of dat live opnieuw iets razend spannends oplevert? Ze zeggen van wel..

METZ bestaat uit drie uiterst vriendelijke Canadezen die net doen of ze uiterst boos zijn. De band is al een paar keer langs geweest in onze contreien (ook bij LGW) en toen waren ze eerlijk gezegd te makkelijk te missen  Breng daar deze keer vooral verandering in, zeggen wij, want een concert van METZ is een belevenis voor je hele lichaam. Het is een klein uurtje van beukenstijn waarbij dik hout spontaan in planken verandert. Veel geschreeuw en veel wol en altijd met een glimlach tussen de nummers door. Oordoppen niet vergeten! Ongeveer hetzelfde verhaal kunnen we ophangen over MEAT WAVE die laatst nog in Nederland waren als voorprogramma van THE GORIES.
(Metz: vrijdag – Pandora – 22.30) (Meat Wave: zaterdag – De Helling – 02.30)

metz2013
Metz, 3voor12-sessie, Mirliton Theater, LGW 2013

En dan kwam mij uit een andere hoek nog ter ore dat er ook op Le Mini Who twee acts staan die eigenlijk niet te missen zijn. Ten eerste is dat KITE BASE, een duo dat bestaat uit de Londense dames Kendra Frost en Ayse Hassan. Deze laatste kennen we als bassiste van meidenband SAVAGES, je weet wel dat mysterieus-zwoele Indiaase typeje dat zo heerlijk met haar ogen dicht opgaat in heur basspel (remember Ekko 2012?). Pas sinds enkele maanden bestaan ze, ze treden op met o.a. een dubbele bas, maar het resultaat is onverwacht vriendelijke, experimentele pop. Locatie:  Grafisch Atelier Utrecht, pardon Het Kapitaal, ik krijg dat maar niet mijn strot uit hè.(zaterdag 18.00 uur). Ook op zaterdagmiddag (om 15.30 uur – ACU ) speelt HAXXAN uit Tel Aviv, Palestina. Ze bakken met veel gemak een panvol wilde garage beat alsof het een shoarmaatje-speciaal betreft. Een tijdje terug openden ze een paar keer voor uberheld TY SEGALL.

Kite Base
Kite Base

Tot slot wil ik je graag nog even wijzen op JACCUZZI BOYS (zaterdag – 01.20 – De Helling) Niet dat het een bovengemiddeld goed bandje is ofzo (getuige hun best wel aardige optreden in dB’s een jaar of twee terug), neen de enige reden waarom we ze hier noemen is dat we zo mooi een excuus in handen hebben om DE MEEST WAANZINNIGE KUTCLIP ALLER TIJDEN nog eens onder je aandacht te brengen. Okay, here it comes, hou je vast: https://vimeo.com/30776899

Oh ja, en dan hadden we het van de week ook al over die Geheimtipp genaamd de 3voor12 sessies. Die vinden des middags plaats, dit keer in koffiedump The Village aan het Wolvenplein (in de oude gevangenis) en zijn gratis toegankelijk
Vrijdag 15.30 – Bully
Vrijdag 16.30 – Liima
Vrijdag 17.30 – Hooton Tennis Club
Zaterdag 12.45 – The Besnard Lakes
Zaterdag 15.30 – nog niet bekend
Zaterdag 16.30 – Wavves
Zaterdag 17.30 – Josh T. Pearson
Zondag 15.30 – The Popgroup (alleen een interview)
Zondag 16.30 – Songhoy Blues (zie tip 12)

Verders heeft het Mokumse online radiostation Red Light Radio ergens bovenin Tivoli een tentje opgeslagen. Daar kun je op vrijdag en zaterdag de hele avond door DJ-sets van allerlei upcoming popstars ondergaan. Om precies te zijn:
Vrijdag:
21- 22: A Place to Bury Strangers
22-23: Milk Jagger (Viet Cong)
23-24: Luscious Lyon Jr. (Protomartyr)
24–01: Circuit des Yeux
01-02: Deforme Istanbul
Zaterdag
10-11: Jacuzzi Boys
11-12: Jerusalem In My Heart
12-01: SUUNS

Om helemaal compleet te zijn: de Volkskrant-interviews in RASA zijn ook gratis toegankelijk en men hanteert dit schema:
Zaterdag 13.30 – Kamasi Washington (hij weer…)
Zaterdag 14.30 – nog niet bekend
Zondag 14.30 – The Popgroup (ook hier dus!)
Zondag 15.30 – Os Mutantes

Kortom:
Grrrr, laat maar komen die Le Guess Who, mijn honger naar bands is bijna net zo groot als het gat in de begroting van TivoliVredenburg!

 

 

 

0

Comments

comments

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *