Mislukt interview met de enige Nederlandse zangeres die liedjes van Giorgio Moroder zong

Vandaag graag je aandacht voor het vroegere Hollandse zangeresje Debbie. Hey, wat krijgen we nou, zullen feministen zeggen: ‘zangeresje? Je zegt toch ook geen ‘zangertje,‘ waarom dan wel ‘zangeresje,’ huh? Eh ja…dat is wel zo ja. Even opnieuw beginnen dan.

Vandaag graag je aandacht voor de vroegere Hollandse zangeres Debbie. Zij is het soort continentale meid waar Britse kerels besmuikt om moeten gniffelen: boerenblond, praktisch ingesteld en vooral een kop groter dan zij.

Zelden laat Debbie nog van zich horen. Maar toen een week of zes geleden de voormalige volkszanger Gert Timmerman onder povere omstandigheden kwam te overlijden, toen betrad ze Facebook om daar haar verdriet te uiten. Ze zal één van de weinigen geweest zijn want een soort van persona-non-grata is Gert Timmerman sinds de jaren 80 al. De zanger van jaren’60-hits als ‘Brandend Zand (en nergens water)’ was in dat tijdsbestek aan de drank en dope geraakt nadat een tweede carrière als zanger van geestelijke liederen op niets was uitgelopen. Breekpunt in zijn carrière werd gevormd door het feit dat zijn tweelingdochters Sheila en Sandra in evakostuum in de Playboy poseerden, waarna Gert des duivels werd en naar verluidt binnenshuis met karbonaadjes (!) begon te smijten. Kort erna beschuldigde zijn kroost hem van insect, iets waar hij triplex van stond. Ten onrechte naar later bleek, maar het kwaad was toen al geschied, sindsdien lustte niemand Gert Timmerman meer.

Maar Ria Schildmeyer-Haertman, want zo heet Debbie voor de burgerlijke stand, bleef hem trouw, zo blijkt nu wel. En dat siert haar. Maar ja, zij heeft dan ook het een en ander aan Gert Timmerman te danken. De Haarlemse teenager had hij persoonlijk ‘ontdekt’ en ook haar artiestennaam had hij bedacht (eerst ‘Debby’,’ later ‘Debbie’). Voor haar in 1968 verschenen debuutsingletje schreef hij (onder het alias Peter Zoll) de Nederlandstalige tekst en hij deed ook de ‘opnameleiding’ daarvan. We hebben het over het hip bedoelde “Ding dong bama lama sing song teeny weeny flower power rok,” dat op Timmermans eigen, briljant genaamde, ‘Carpenter’ platenlabel verscheen. Maar ja, een, een hit werd het geenszins. Niet alleen omdat de flower power-trend in 1968 al lang en breed overgevlogen was maar bovenal omdat het liedje zo square als de neten klinkt.

Later zou Debby solo gaan. Los van Gert probeerde ze het in de jaren 70 te maken als ‘volwassen’ zangeres, waarbij ze moest opboksen tegen concullega’s als Bonny st Claire, Shirly Zwerus, Cherry van Gelder-Smith, Bojoura… Nu wordt het meteen razend interessant want twee hitjes die ze toen scoorde, ‘Everybody Join Hands’ en ‘Little Miss Fit’ kennen als songschrijvers het illustere duo ‘Moroder/Bellotte’ ! Trouwe K-zaag lezers weten dat we hiermee van doen hebben met Giorgio Moroder en Pete Bellotte, de Lennon-McCartney van de vroege jaren ’70. Need I say more?

Heel kort samengevat dan: eenzame Europese uitbaters en voorlopers op het gebied van elektronica, bubblegum, disco en glam, en van de hybride die daaruit voortkwam. Giorgio werkte o.a. met Blondie, Daft Punk, Sparks en Donna Summer. Alles heb je daarover reeds kunnen lezen in de speciale specials die de Bramster hier een paar jaar geleden dropte, je kunt bijvoorbeeld Deel 1 en Deel 2 nog nalezen. Anyway, even afgezien van NL-Hammondlegende Guus Janssen die Giorgio’s debuutsingle arrangeerde (zie Deel 1), kunnen we dus met gemak stellen dat Debbie de enige Nederlandse ‘performing artist’ was die ooit met het besnorde Duits/ Italilianse wonderkind samenwerkte.

Doemteksten gecombineerd met erotiserend heupwerk. Regisseur: ‘”Luister Debbie, als het muzikale intermezzo komt moet je even heel idealistisch gedreven in de verte staren… ‘”

 


Platenmij Ariola had grootste plannen met Debbie. Deze LP is uit 1972, opgenomen in de Olympic Sound Studio in Londen met een heus orkest onder productionele leiding van Roger Watson. Rechtsonder: Debbie’s doldwaze discoperiode

‘Litte Miss Fit,’ (die woordspeling……) Warning, this is not Debbie Harry, staat er als YouTube comment onder geschreven.

Mijn hoofd brekend over die unieke Giorgio-connectie trachtte ik onlangs in mijn rol als onvermoeibare speurneus direct in contact te komen met Debbie. Ja want ik wilde haar wel eens uithoren over deze bijzondere samenwerking, ook al stamt het van een jaar of 45 geleden. Via enkele online manoeuvres werd me al snel duidelijk dat ze thans op het Kanarische eiland Tenerife resideert, samen met man en twee kinderen (ze is er gelukkig en ‘af en toe zingt ze nog wat voor toeristen,’ lees ik) . Na wat gedoe kwam ik uiteindelijk in contact met ene Hans P. de Vries die haar zaken waarneemt. Deze heer de Vries verzocht mij mijn vragen aan Debbie schriftelijk per e-mail te stellen.

Handenwringend vanwege de sappige anekdotes die ik ongetwijfeld bij Debs zou weten los te peuteren klom ik in de pen. De #metoo-discussie indachtig zag ik haar reeds voor mijn geestesoog richting de Musicland Studios te München afreizen. Een Hollandse blondine die nietsvermoedend de destijds onbetwiste hoofdstad van de Europese softporno-industrie betrad, oei oei…bij voorbaat al rooie oortjes. Dit is wat ik schreef:

Geachte heer de Vries, 
…Mijn vragen gaan over Debbie’s samenwerking met Giorgio Moroder, met wie zij twee nummers opnam. Het gaat om “Everybody Join Hands” en “Little Miss Fit,” beide op single uitgebracht en beide geschreven door Giorgio Moroder.  
Mijn vragen luiden:
 – Hoe kwam ooit Debbie op het pad van Giorgio? Heeft iemand ze met elkaar in contact gebracht?
– Heeft Debbie Giorgio ooit ontmoet? Was hij aanwezig in de studio? Zo ja, hoe was dat, wat herinnert zij zich ervan?
– ‘Everybody Join hands’ was al eerder opgenomen door o.a. zangeres Uschi Glas (‘Denn ich liebe die Welt’) . Ik neem aan dat Debbie’s versie daarvan een cover was? 
 – ‘Little Miss Fit’ lijkt exclusief geschreven voor Debbie. Pas een dik jaar later werd het ook opgenomen door Donna Summer voor haar LP. Kan Debbie dit beamen?
Graag zie ik uw reactie tegemoet,
met vriendelijke groet,
Johannes P. Snoeyschaer

Dit is wat ik – na enig aandringen- als antwoord kreeg doorgestuurd, rechtstreeks afkomstig van Debs zelf:

Goedenavond Hans
Platenmaatschappij Ariola (direkteur heer van Schalkwijk ) liet Debbie het nummer van Uschi Glas opnemen. Debbie had toen al haar L.P. opgenomen in Engeland.
Martin Duiser en Wil Hoebee hebben everybody join hands opgenomen.
Little Miss Fit is inderdaad voor Debbie geschreven.
Giorgio Moroder heeft Debbie bij een tv opname in Duitsland ontmoet.
Sorry voor de late reactie.
Groetjes Debbie en Martin.

Okay, hmm….geen vette anekdotes dus. En ook geen wereldschokkende, intensieve of innovatieve samenwerking dus met het Genie uit Tirol. Die eerste single van haar werd gewoon opgenomen in Holland dus. Hmm..aha.. gewoon een ordinair covertje dus en ook nog eens opgenomen met twee notoire polderschnabbelaars. Okay, even slikken…. Maar… ONZE DEBBIE HEEFT GIORGIO MORODER DUS WEL DEGELIJK BIJ EEN TV OPNAME IN DUITSLAND ONTMOET!!!!! Dat betekent dus dat er tenminste één Nederlander op aarde is die een paar woordjes met God gewisseld heeft. Ik zeg je, is dat bijzonder of niet????

Giorgio in 1971, samen met zijn vrouw Heidi

Giorgio met die andere Debbie. Maar dat is weer een heel ander verhaal….

 

 

 

0

Comments

comments